Naše služby |
Dnešní technicky vyspělé lyže si zaslouží stejně vyspělý servis. Servis by se neměl provádět sporadicky, jen v krizové situaci, ale kontinuálně. Pravidelně prováděný servis je předpokladem větších zážitků z jízdy, sportovních výkonů, ale hlavně bezpečnosti jízdy. Strukturování plochy lyže včetně úhlování hrany a impregnace voskem se zpravidla provádí několikrát během zimní sezóny s ohledem na frekvenci lyžování a samotné sněhové podmínky dané oblasti (kameny na svahu, přírodní sníh, technický sníh).
Pokud je hrana tupá, můžete počítat s tím, že první zledovatělá deska nepřekvapí jen Vás, ale i všechny kolem Vás Vaším komickým vystoupením na záchranu před pádem. Pokud je hrana rezavá, pravděpodobně chvíli potrvá, než ve stopě za Vámi zmizí „krvavá“ kolej po rzi a kluzná rychlost se vrátí do normálu.
Kluzná vlastnost plochy skluznice zase závisí na případném nalepeném sněhu (asi napadl nový sníh a vy jste opět zapomněli namazat) nebo je teplota sněhu více než 0°C a vy stojíte na místě, protože Vaše lyže prostě nejdou (tzv. zrcadlový efekt, když mezi dvěma plochami nedochází k odvodu vody...).
Zcela nezbytné je, aby lyže či snowboard byly připraveny před začátkem sezóny. V tomto směru doporučujeme nechat si udělat velký servis v odborném servisním centru vždy na konci sezóny tak, aby impregnační vosková vrstva na ploše skluznice nebyla zcela stažena, naopak ponechána z důvodu letního zakonzervování plochy a spodní hrany. Finální vyleštění vosku doporučujeme až před prvním lyžováním. Pro mnohé z Vás bude jistě překvapením, že i nová lyže potřebuje servis. Jako příklad uvádíme závodní lyžařský program, kde si 90% závodníků nechává vyrobený „polotovar“ lyže ale i prkna znovu naformátovat (zarovnání plochy a spodní hrany, finální struktura, boční úhlování hrany, spodní tuning hrany, impregnace.)
Každá skluznice má jako základní výrobní materiál polyethylen (PE). Originální tloušťka skluznice je 1,2 mm. Při výrobě lyže/snowboardu se používají 2 základní typy skluznice:
Extrudovaná skluznice:
• Tento materiál se převážně používá při výrobě lyží / snowboardů nižší cenové skupiny.
• Výhoda – snadné broušení skluznice, cenově levná skluznice.
• Nevýhoda – skluznice není příliš odolná, nižší kluzné vlastnosti.
• Jednoduchá pro opravu zalitím taveným PE.
Sinterická skluznice:
• Tento materiál se používá hlavně pro cenově vyšší a závodní úroveň výroby.
• Výhoda – perfektní skluzné vlastnosti skluznice, odolná vůči mechanickému opotřebení. Vysoká účinnost absorbce vosku při voskování za nižších teplot.
• Nevýhoda – časově náročnější na opravu zalitím.
• Větší rýhy a škrábance je zpravidla nutné opravit formou výseku a vsazením nové skluznice přilepením pomocí speciálního dvousložkového lepidla. Menší opravy se řeší zalitím taveným P-tex drátem.
• Plocha skluznice by měla být v ideální rovině se spodní hranou. Na skluznici nesmí být žádné zbytkové vlasy po broušení na brusném pásu, odstranění vrypů a defektů opravami.
• Spodní hrana by měla být podbroušena v rozsahu cca 0,7°. Vlastní podbroušení – tuning hrany je včetně jejího vyleštění pomocí tuningového kamene.
• Všeobecně – před tuningem spodní hrany musí být provedena ideální rovina skluznice.
BOČNÍ HRANA
• Hrana by měla mít velmi hladký povrch.
• Zvolený úhel hrany velmi ovlivňuje nářadí pro účely jeho použití, celkový úhel hrany by nikdy neměl přesahovat hodnotu 88,5°.
• Velmi důležité je kontinuální úhlování v celé délce hrany od špičky až k patě, včetně zakřivených oblastí (carvingový tvar nářadí).
Geometrie hrany